Svartvatnet (728 moh), på tur opp mot Norges nasjonalfjell.

I går ble det en kveldstur til Svartvatnet (728 moh). Svartvatnet ligger opp mot Norges nasjonalfjell "Stetind" og er en plass hvor jeg aldri har gått tur tidligere. Her om dagen så jeg på facebook at det er en trimkasse ved Svartvatnet og når jeg var i Kjøpsvik på torsdagen, fikk jeg enda mer lyst til å gå opp dit når jeg kjørte forbi. Området rundt er fantastisk fint og det er ikke uten grunn at Stetind ble kåret til Norges nasjonalfjell. Jeg har som mål å komme meg opp til Halls fortopp i år. Dette er så langt du kommer deg uten å bruke klatreutstyr. Halls fortopp ligger 1314 moh, mens selve toppen ligger på 1392 moh. Jeg ville først og fremst gå turen opp til Svartvatnet for å teste hvordan det er å gå opp mot Stetind med hund. Jeg vil jo gjerne ha med meg en av hundene, ellers blir det liksom ikke det samme. Denne gangen ble det igjen Tallik som fikk være med og det er rett og slett fordi han er den enkleste å gå med hvis det er bratt. Vi hev oss i bilen og kjørte i retning Kjøpsvik. Rett etter man har kommet ut av Stetindtunnelen er det en stor parkeringsplass på venstre side.

I begynnelsen går man i gjennom skog og stigningen er moderat. Storelva følger deg hele veien på høyre side, noen ganger helt ved siden av stien og andre steder lengre unna. Du hører imidlertid hele tiden elvebruset, noe jeg synes er veldig fint å høre på. Jeg vil gå ut fra at også denne elva er usedvanlig stor for årstiden, i og med at det enda ligger en del snø på toppen. Det var i alle fall mye liv i den. Etter hvert blir det brattere å gå, men det var først når jeg nesten var fremme ved Svartvatnet at det ble litt mer utfordrende. Her måtte man gå over store steiner og noen steder må man klatre litt for å komme seg videre. Tallik synes det var vanskelig å gå her og jeg måtte flere steder hjelpe han å finne en egnet vei. Etter litt klatring var vi imidlertid fremme ved trimkassen og kunne skimte svartvannet til høyre.

Regnet og tåka fulgte oss hele veien, så jeg kan dessverre ikke skryte av noen utsikt, men det var jeg også forberedt på. Selv om vannet lå rett ved siden av trimkassa var det vanskelig å få øye på det, men vi gikk en tur ned dit for å kunne se litt bedre. Jeg så likevel ikke så mye mer fordi tåka hang tungt over vannet, men vi var i alle fall kommet frem til det som var målet for dagen! :) Innen vi kom opp hadde jeg rukket å bli skikkelig våt. Jeg hadde satset på at det ikke skulle regne så mye og det var stort sett bare lett duskregn hele veien. Men til slutt blir man våt også av duskregn. Jeg hadde på meg en turbukse fra fjellreven og selv om den tåler ganske mye regn, ble jeg vått i gjennom til slutt. Jeg hadde jo også med meg en skalljakke, men den ble lite brukt på grunn av at den ble for varm å gå med. For å si det sånn var det fantastisk godt med en varm dusj når jeg kom hjem igjen! :)

Til tross for null utsikt, fikk jeg i alle fall testet hvordan det er å gå der med hund og det var kun det siste stykket som var litt utforende, ellers var det kjempefint å gå. Jeg vet jo ikke helt hvordan det er videre oppover, men jeg har hørt at det er veldig bratt enkelte partier. Jeg har likevel lyst til å prøve å gå til fortoppen en dag, men da skal det være bedre vær slik at jeg kan beundre det fantastiske utsikten!

Elin Slåen

01.08.2015 kl.22:51

Sååååååå fint!

fjellgeitbundingen

02.08.2015 kl.07:10

Åh, takk for turen. Hit skal jeg også gå en dag :) Fin beskrivelse og flotte bilder.

Fjelljerven

03.08.2015 kl.19:49

Fjellreven: Det så veldig flott ut selv om at det var tåke. Etter stien å bedømme må det være mange som har gått der i år?

Hmm.... skal si du er blitt sprek, du har mange høydeturer til nå i sommer :-)

Men skal du på over 1300moh trengs det trening!!

Får håpe på bedre utsikt da.

03.08.2015 kl.21:10

Elin Slåen: Taaaakk! :D

03.08.2015 kl.21:11

fjellgeitbundingen: Kan absolutt anbefales og jeg tror det er helt fantastisk der oppe på en solskinnsdag! Takk for fine ord! :)

03.08.2015 kl.21:14

Fjelljerven: Det var veldig flott selv om det var litt synd at det var så mye tåke. Jeg kunne etter hvert skimte toppen på Stetind til venstre for meg som en ruvende skygge - spesielt :) Jeg tror nok dette er en plass hvor det går maaange i løpet av sommerhalvåret, så stien er veldig tydelig. He he, det begynner å komme seg nå, men som du sier, hvis man skal klare noen topper på over 1000 m må man ha trening :)

26, Ballangen

Jeg er en jente på 26 år som elsker naturen og som er lidenskapelig opptatt av hunder. Jeg er den lykkelige eier av 2 nydelige hunder som gir meg mange gleder i hverdagen, ikke minst når vi er ute på tur sammen :) Varg er født august 2013 og er blanding av alaskan malamute og schæfer. Tallik er født oktober 2014 og er en alaskan malamute. Å ha hund er ikke en hobby - det er en livsstil! Jeg flyttet til Ballangen våren 2012 og jeg har forelsket meg fullstendig i den spektakulære naturen som er her :)